lek, pes, system oceny lekarzy, ksztalcenie lekarzy

Jak stworzyć system realnej oceny kompetencji studentów i lekarzy?

0 komentarzy

Przez system edukacji, a wraz z nim egzaminy, przechodził każdy z nas. Godziny przygotowań, ogromny stres, niekiedy zaniedbanie zdrowia fizycznego czy psychicznego. Czy te czynniki są związane tylko i wyłącznie z samym sprawdzeniem naszej wiedzy czy także z błędami systemu egzaminowania, które dodatkowo nasilają zdenerwowanie i powodują niepotrzebne w takich chwilach emocje?

Zacznijmy więc od czasów studenckich, kiedy to egzamin gonił egzamin, jednocześnie konkurując z zaliczeniami, prezentacjami, zajęciami… Forma egzaminowania adeptów medycyny zależy od konkretnej uczelni i różni się znacząco między poszczególnymi miastami. Weźmy dla przykładu egzamin z okulistyki - na jednej uczelni obowiązuje test, na innej egzamin ustny, na jeszcze innej i test, i odpowiedź ustna, i zaliczenie praktyczne. Dlaczego nie można stworzyć jednolitego systemu, dzięki któremu studenci przestaliby się w końcu porównywać - kto ma lepiej a kto gorzej. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli mówimy o terminach egzaminów - niektóre uczelnie preferują sesje ciągłe, moim zdaniem bardzo korzystne dla lepszego przyswojenia i utrwalenia wiedzy. Kończysz blok, masz czas na przygotowanie, zdajesz egzamin. Zupełnie irracjonalna wydaje mi się sytuacja, jaka miała miejsce na mojej uczelni, kiedy to egzamin z przedmiotu realizowanego w październiku, zdawaliśmy w czerwcu. Oczywiście, repetitio est mater studiorum, ale każdy absurd ma swoje granice. Nie wspomnę również o pomyśle egzaminu końcowego dla studentów 6. roku, a właściwie już absolwentów, którzy stąpając po ostatnich dniach czerwca, “odhaczyli” wszystkie zaliczenia, zdobyli pożądane ECTS-y, ale na deser otrzymują ogromną ( i zupełnie niepotrzebną) dawkę stresu od swojej uczelni, która zamierza jeszcze raz zweryfikować ich wiedzę Końcowym Egzaminem Testowym, będącym z założenia przygotowaniem do LEK-u. Jak widać po wrześniowych wynikach egzaminu państwowego, jest to tylko założenie - efekty i wyniki wykończonych pracą absolwentów nie zawsze są tożsame z oczekiwaniami władz uczelni. 

Przeczytaj również

Ta strona korzysta z ciasteczek, a także ma określoną politykę prywatności. Dowiedz się więcej. 

Rejestracja grafika

Ta akcja wymaga zalogowania

Rejestracja

Masz już konto?

Zaloguj się