Genetyka kliniczna
Czas trwania specjalizacji
Obowiązujący do postępowania kwalifikacyjnego – jesień 2022 r.
4 lata (209 tygodni/1045 dni roboczych + czas na samokształcenie: 4 tygodnie i 4 dni robocze/24 dni roboczych)
Obowiązujący od postępowania kwalifikacyjnego – wiosna 2023 r.
4 lata (208 tygodni/1044 dni roboczych + czas na samokształcenie: 4 tygodnie i 4 dni robocze/24 dni roboczych)
Progi i liczba miejsc
Specjalnie dla Was zebraliśmy pięcioletnie, ogólnopolskie dane dotyczące liczby miejsc na szkolenie w trybie rezydenckim oraz progów (wynik postępowania rekrutacyjnego, na który składa się wynik LEK, publikacje naukowe i posiadanie stopnia naukowego doktora nauk medycznych) podczas rekrutacji marcowych i październikowych. Poza zorientowaniem się w wymaganiach, na podstawie statystyk macie możliwość pośrednio prześledzić sytuację w różnych dziedzinach medycznych na przestrzeni lat.
Rekrutacja październikowa - progi
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | - | bc | bc | bc | bc |
kujawsko-pomorskie | bc | bc | bc | bd | bc |
lubelskie | 68.29% | - | 71.43% | 53.88% | - |
lubuskie | - | - | - | - | - |
łódzkie | 63.9% | 71.5% | bc | 68.93% | 64.95% |
małopolskie | - | - | - | bc | bc |
mazowieckie | bc | 85.02% | - | bc | bc |
opolskie | - | - | bd | - | - |
podkarpackie | - | - | - | - | - |
podlaskie | - | - | - | 68.93% | - |
pomorskie | - | - | - | - | - |
śląskie | - | - | - | bc | - |
świętokrzyskie | - | - | - | - | - |
warmińsko-mazurskie | - | - | - | - | - |
wielkopolskie | - | - | 87.32% | 72.55% | - |
zachodniopomorskie | 85.12% | 85.75% | 71.74% | - | - |
Rekrutacja październikowa - liczba miejsc
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | - | 1 | 1 | 2 | 1 |
kujawsko-pomorskie | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 |
lubelskie | 1 | - | 1 | 1 | - |
lubuskie | - | - | - | - | - |
łódzkie | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
małopolskie | - | - | - | 1 | 3 |
mazowieckie | 1 | 1 | - | 2 | 1 |
opolskie | - | - | 0 | - | - |
podkarpackie | - | - | - | - | - |
podlaskie | - | - | - | 2 | - |
pomorskie | - | - | - | - | - |
śląskie | - | - | - | 0 | - |
świętokrzyskie | - | - | - | - | - |
warmińsko-mazurskie | - | - | - | - | - |
wielkopolskie | - | - | 1 | 1 | - |
zachodniopomorskie | 1 | 2 | 4 | - | - |
Rekrutacja marcowa- progi
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | bd | 86.96% | bd | bc | bc | - |
kujawsko-pomorskie | bd | bc | bd | bd | bd | bd |
lubelskie | - | bc | - | - | bc | - |
lubuskie | - | - | - | - | - | - |
łódzkie | bd | - | bd | - | bc | bc |
małopolskie | - | - | - | 64.29% | 76.26% | - |
mazowieckie | bd | 87.68% | bd | - | bc | bc |
opolskie | - | - | - | - | - | - |
podkarpackie | - | - | - | - | - | - |
podlaskie | - | - | - | - | - | - |
pomorskie | - | - | - | - | - | - |
śląskie | - | 73.8% | - | - | - | - |
świętokrzyskie | - | - | - | - | - | - |
warmińsko-mazurskie | - | - | - | - | - | - |
wielkopolskie | - | 88.57% | - | - | - | - |
zachodniopomorskie | bd | - | bd | bc | - | - |
Rekrutacja marcowa- liczba miejsc
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
kujawsko-pomorskie | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
lubelskie | - | 1 | - | - | 1 | - |
lubuskie | - | - | - | - | - | - |
łódzkie | 1 | - | 1 | - | 1 | 3 |
małopolskie | - | - | - | 1 | 1 | - |
mazowieckie | 2 | 1 | 1 | - | 1 | 1 |
opolskie | - | - | - | - | - | - |
podkarpackie | - | - | - | - | - | - |
podlaskie | - | - | - | - | - | - |
pomorskie | - | - | - | - | - | - |
śląskie | - | 1 | - | - | - | - |
świętokrzyskie | - | - | - | - | - | - |
warmińsko-mazurskie | - | - | - | - | - | - |
wielkopolskie | - | 1 | - | - | - | - |
zachodniopomorskie | 2 | - | 1 | 2 | - | - |
Czy genetyka kliniczna jest specjalizacją priorytetową? - Nie [3]
Co oznacza, że dana specjalizacja jest priorytetowa?
Listę specjalizacji priorytetowej ustala Ministerstwo Zdrowia na podstawie aktualnej sytuacji demograficzno-epidemiologicznej kraju i zapotrzebowania na usługi konkretnych specjalistów. Rezydenci szkolący się w ramach specjalizacji priorytetowej otrzymują wyższe wynagrodzenie (patrz sekcja “Sytuacja na rynku pracy”).
Program obowiązujący do postępowania kwalifikacyjnego – jesień 2022 r.
Wybrane kursy specjalizacyjne mogą być realizowane w formie e-learningu.
Pełnienie dyżurów medycznych
Lekarze specjalizujący się w genetyce klinicznej nie są zobowiązani do pełnienia dyżurów, chyba że w zakresie wybranych modułów np. pediatria, ginekologia – jeśli takie będzie życzenie kierownika specjalizacji.
Kursy specjalizacyjne
Nazwa kursu | Czas trwania/liczba godzin | Termin + forma zaliczenia |
---|---|---|
„Wprowadzenie do genetyki klinicznej” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych*) | potwierdzenie uczestnictwa w kursie oraz zaliczenie sprawdzianu z zakresu wiedzy objętej programem kursu |
„Diagnostyka prenatalna wad rozwojowych i chorób o podłożu genetycznym” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Wrodzone wady metabolizmu” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Neurogenetyka i genetycznie uwarunkowane choroby narządów zmysłów” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Onkogenetyka – nowotwory dziedziczne” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Onkogenetyka – białaczki i guzy lite” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Genetyczne uwarunkowania wybranych zaburzeń i chorób układu dokrewnego” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Problemy psychologiczne i rehabilitacja w przypadkach chorób uwarunkowanych genetycznie” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Wady wrodzone izolowane i układowe” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Ratownictwo medyczne” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Zdrowie publiczne” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Orzecznictwo lekarskie” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Prawo medyczne” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) |
*godzina dydaktyczna = 45min
Staże kierunkowe
Miejsce stażu kierunkowego: jednostka, która uzyskała akredytację do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego w danej dziedzinie
Staż | Czas trwania | Forma zaliczenia, uwagi |
---|---|---|
„Poradnictwo genetyczne oraz diagnostyka z zakresu laboratoryjnej genetyki medycznej”(staż kierunkowy w poradni genetycznej) | 117 tygodni (585 dni roboczych) | kolokwium teoretyczne + sprawdzian praktyczny |
„Podstawy pediatrii w genetyce klinicznej” | 24 tygodnie (120 dni roboczych) | |
„Podstawy ginekologii i położnictwa w genetyce klinicznej” | 20 tygodni (100 dni roboczych) | |
„Podstawy patomorfologii” | 4 tygodnie (20 dni roboczych) |
Szkolenie umiejętności wykonywania zabiegów i procedur medycznych
W ramach szkolenia specjalizacyjnego rezydent zobowiązany jest do przeprowadzenia nie mniej niż 190 konsultacji specjalistycznych. Ponadto rezydent zobowiązany jest do prowadzenia dziennika specjalizacji, w którym gromadzi wszystkie opracowane przez siebie karty informacyjne, epikryzy okresowe, analizowane rodowody, itp., zgodnie z określonymi zasadami. Podczas Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (PES) na podstawie dziennika przedłożonego Państwowej Komisji Egzaminacyjnej referuje w skrócie 3-5 wybranych najciekawszych przypadków napotkanych podczas szkolenia specjalizacyjnego.
Szczegółowa lista umiejętności, które nabyć powinien lekarz rezydent genetyki klinicznej, znajduje się w programie specjalizacji.
Program obowiązujący od postępowania kwalifikacyjnego – wiosna 2023 r.
Kursy specjalizacyjne
Nazwa kursu | Czas trwania | Forma zaliczenia |
---|---|---|
Kurs wprowadzający: „Wprowadzenie do genetyki klinicznej” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | : potwierdzenie uczestnictwa w kursie oraz zaliczeniesprawdzianu z zakresu wiedzy objętej programem kursu |
„Metody laboratoryjnej diagnostyki genetycznej” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Wrodzone wady rozwojowe oraz dysmorfologia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Genetyka kliniczna w położnictwie, ginekologii i andrologii” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Wrodzone wady metabolizmu” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Neurogenetyka i genetycznie uwarunkowane chorobynarządów zmysłów” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Genetycznie uwarunkowane choroby wewnętrzne wiekurozwojowego i dorosłego. Immunogenetyka i farmakogenetyka” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Genetycznie uwarunkowane choroby tkanki łącznej, skóry,układu kostnego, zębów” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Onkogenetyka – nowotwory dziedziczne” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Onkogenetyka – białaczki i guzy lite” | 4 dni (32 godziny dydaktyczne | |
„Genomika kliniczna” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Orzecznictwo lekarskie” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Profilaktyka i promocja zdrowia” | 2 dni (16 godzin dydaktycznych) | |
Kurs atestacyjny (podsumowujący): „Genetyka kliniczna” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) |
Staże kierunkowe
Nazwa stażu | Czas trwania | Forma zaliczenia |
---|---|---|
Staż podstawowy w zakresie genetyki klinicznej i poradnictwa genetycznego oraz diagnostyki genetycznej metodami laboratoryjnej genetyki medycznej | e 101 tygodni (505 dni roboczych), w tym 83 tygodnie(415 dni roboczych) w poradni/zakładzie genetyki oraz 18 tygodni (90 dni roboczych)w laboratorium | kolokwium z wiedzy teoretycznej + sprawdzian umiejętności praktycznych |
Staż kierunkowy w zakresie neonatologii w genetyce klinicznej | 6 tygodni (30 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie pediatrii w genetyce klinicznej | 20 tygodni (100 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie ginekologii i położnictwa w genetyce klinicznej | 14 tygodni (70 dni roboczych). | |
Staż kierunkowy w zakresie chorób wewnętrznych w genetyce klinicznej | 10 tygodni (50 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie neurologii dziecięcej w genetyce klinicznej | 4 tygodnie (20 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie onkologii w genetyce klinicznej | 8 tygodni (40 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie diagnostyki obrazowej | 2 tygodnie (10 dni roboczych) |
Szkolenie umiejętności wykonywania zabiegów i procedur medycznych
Kod A – wykonywanie samodzielne z asystą lub pod nadzorem kierownika specjalizacji albo lekarza specjalisty przez niego wyznaczonego (liczba);
Kod B – w których lekarz uczestniczy jako asysta (liczba).
Wykaz i liczba zabiegów oraz procedur medycznych, które obowiązują lekarza w trakcie realizacji staży podstawowych:
Zabiegi/procedury medyczne | Kod A | Kod B |
---|---|---|
uczestniczenie w konsultacjach (zawierających różne elementy konsultacji genetycznej) w przypadkach stwierdzonych postnatalnie nieprawidłowości rozwojowych lub chorób mogących mieć podłoże genetyczne – u pacjentów w różnym wieku i w różnych sytuacjach klinicznych | 0 | 120 |
przeprowadzenie wszystkich elementów opieki genetycznej u minimum 300 rodzin (od pierwszej wizyty, poprzez całą diagnostykę genetyczną, aż do udzielenia porady genetycznej i wydania karty informacyjnej) w przypadkach stwierdzonych postnatalnie nieprawidłowości rozwojowych lub chorób mogących mieć podłoże genetyczne, w tym nie mniej niż:20 przypadków wad wrodzonych/dysmorfii10 przypadków niepełnosprawności intelektualnej/autyzmu5 przypadków chorób rzadkich z zakresu neurogenetyki10 przypadków innych genetycznych chorób rzadkich10 par z poronieniami samoistnymi lub późnym obumarciemciąży5 par z niepłodnością30 przypadków nowotworów/rodzinnego obciążenia nowotworami | 300 | 0 |
w trakcie diagnostyki u w/wym 300 rodzin, interpretacja w kontekście rodowodowo-klinicznym minimum:10 badań kariotypu metodami cytogenetyki klasycznej,20 badań metodą aCGH,20 badań z zastosowaniem paneli celowanych NGS10 badań z zastosowaniem WES | ||
samodzielne pobranie i zabezpieczenie krwi obwodowej dla celów badań cytogenetycznych | 10 | 5 |
samodzielne pobranie i zabezpieczenie krwi obwodowej dla celów analizy DNA | 10 | 5 |
uczestniczenie w procedurach związanych z diagnostyką aberracji chromosomowych w chorobach nienowotworowych –założenie hodowli, jej zakończenie; uzyskanie, barwienie i ocena preparatów | 0 | 20 |
analiza kariotypów prawidłowych (cytogenetyka klasyczna, wzór prążkowy GTG). Zapis wyniku badania kariotypu zgodnie z zasadami międzynarodowej nomenklatury cytogenetycznej(ISCN) | 10 | 5 |
analiza kariotypów nieprawidłowych (cytogenetyka klasyczna, wzór prążkowy GTG). Rozpoznanie aberracji liczbowych i dużych aberracji strukturalnych w kariotypie konstytucjonalnym, na podstawie obrazu spod mikroskopu lub uzyskanego w programie do analizy obrazu mikroskopowego, względnie na podstawie materiałów graficznych; zapis rozpoznanych aberracji zgodnie z zasadami międzynarodowej nomenklatury cytogenetycznej (ISCN). Można częściowo wykorzystać dokumentację archiwalną | 10 | 5 |
uczestniczenie w procedurach związanych z diagnostyką prenatalną lub postnatalną aberracji chromosomowych metodami cytogenetyki molekularnej, w tym aCGH (wszystkie etapy oraz zapis wyniku badania) | 0 | 20 |
uczestniczenie w diagnostyce nowotworów krwi i układu krwiotwórczego prowadzonej z użyciem technik cytogenetyki klasycznej i molekularnej i/lub biologii molekularnej | 0 | 5 |
uczestniczenie w diagnostyce postnatalnej chorób monogenowych prowadzonej z użyciem technik biologii molekularnej (PCR, sekwencjonowanie Sangera) (wszystkie etapy oraz zapis wyniku badania) | 0 | 20 |
uczestniczenie w diagnostyce postnatalnej metodą MLPA (wszystkie etapy oraz zapis wyniku badania) | 0 | 5 |
. opracowanie i wydanie wyniku diagnostyki genetycznej metodą paneli celowanych NGS | 0 | 10 |
opracowanie i wydanie wyniku diagnostyki genetycznej metodą WES | 0 | 10 |
zgłoszenie dziecka do Polskiego Rejestru Wrodzonych Wad Rozwojowych | 3 | 3 |
nadanie kodu ORPHA u pacjenta z chorobą rzadką | 5 | 10 |
Wykaz i liczba zabiegów oraz procedur medycznych, które obowiązują lekarza w trakcie realizacji staży kierunkowych:
Zabieg/procedura | Kod A | Kod B |
---|---|---|
zabezpieczenie materiału do badań przesiewowych u noworodków, pod nadzorem osoby do tego upoważnionej | 5 | 5 |
asystowanie przy badaniach USG w 1. trymestrze | 0 | 30 |
asystowanie przy kalkulacjach ryzyka na podstawie badań USG oraz nieinwazyjnych badań biochemicznych we krwi matki w ramach diagnostyki prenatalnej I trymestru | 0 | 20 |
asystowanie przy badaniach USG płodu w II trymestrze | 0 | 15 |
asystowanie przy amniopunkcjach | 0 | 5 |
asystowanie przy biopsjach trofoblastu lub kordocentezach | 0 | 2 |
uczestniczenie w ustalaniu postępowania diagnostycznego w przypadkach niepowodzeń położniczych | 0 | 10 |
uczestniczenie w udzieleniu porad genetycznych w nieinwazyjnych badaniach prenatalnych, w oparciu o obowiązujące zasady interpretacji wyników takich badań | 0 | 10 |
uczestniczenie w udzieleniu porad genetycznych w przypadkach wskazań do inwazyjnych badań prenatalnych | 0 | 6 |
asystowanie przy badaniu psychologicznym dziecka z zaburzeniami rozwoju i zachowania | 0 | 2 |
asystowanie przy wykonaniu i interpretacji badań z wykorzystaniem KT i/lub MR; rekomenduje się badanie w przypadkach podejrzenia chorób o podłożu genetycznym; wykorzystanie dla poszerzenia informacji z tego zakresu także zbiorów archiwalnych jednostki szkolącej | 0 | 3 |
asystowanie przy konsultacjach genetyka klinicznego w oddziale noworodkowym | 0 | 10 |
asystowanie przy konsultacjach genetyka klinicznego u dzieci w oddziałach o profilu pediatrycznym | 0 | 10 |
wykonanie badania fizykalnego u noworodków (w tym u 5 bezpośrednio na sali porodowej) | 20 | 10 |
wykonanie badania fizykalnego u dzieci w oddziałach o profilu pediatrycznym | 20 | 0 |
asystowanie przy pobieraniu materiału biologicznego od noworodka, niemowlęcia i starszego dziecka | 0 | 10 |
asystowanie przy czynnościach pielęgnacyjnych i małych zabiegach chirurgicznych u noworodka, niemowlęcia i starszego dziecka | 0 | 10 |
uczestniczenie w ustalaniu postępowania diagnostycznego u pacjenta w wieku 0-18 lat z objawami neurologicznymi | 0 | 10 |
. uczestniczenie w ustalaniu postępowania diagnostycznego u dziecka z wadą/wadami rozwojowym | 0 | 10 |
interpretacja wyników badań morfologii krwi i biochemicznych u pacjenta w wieku 0-18 | 15 | 0 |
. interpretacja wyników badań morfologii krwi i biochemicznych u pacjenta dorosłego | 15 | 0 |
uczestniczenie w ustalaniu postępowania diagnostycznego u pacjenta hospitalizowanego z podejrzeniem choroby rzadkiej(różny wiek pacjentów, różne oddziały) | 0 | 10 |
asystowanie przy punkcji szpiku, pobieraniu innego materiału do badań w nowotworach | 0 | 3 |
wykonanie biopsji skóry na badania genetyczne | 2 | 2 |
opracowanie i przedstawienie przypadku na zebraniu Sekcji Dysmorfologicznej PTGC | 1 | 0 |
Przykładowe kursy doskonalące dla rezydentów genetyki klinicznej organizowane przez CMKP
- Od komórki do obrazu – podstawy hodowli komórkowych i mikroskopii w czasie rzeczywistym
- Hormony tarczycy: wybrane zagadnienia kliniczne i molekularne
- Analiza odpowiedzi zapalnej in vitro– podstawy mikroskopii w czasie rzeczywistym
- Rola mikroRNA w procesie nowotworzenia
Pełna lista kursów doskonalących, wraz z informacją o aktualnie prowadzonej rekrutacji, dostępna jest na stronie CMKP: https://kursy.cmkp.edu.pl/ (ostatni dostęp 26.03.2024)
Sytuacja na rynku pracy
- Liczba specjalistów genetyki klinicznej: 154* *Suma specjalistów oraz specjalistów I st. wykonujących i niewykonujących zawodu [4]
- Kiedy lekarz w trakcie specjalizacji z genetyki klinicznej może rozpocząć dodatkową pracę w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej?
- Po ukończeniu pierwszego roku specjalizacji
- Za zgodą kierownika specjalizacji [5]
Wynagrodzenie
Dane aktualneKonsultant krajowy w dziedzinie genetyki klinicznej
Tel.: 61 854 76 13, e-mail: alatos@ump.edu.pl
Praca naukowa i samorozwój w czasie rezydentury
Jak mówi program specjalizacji, w czasie szkolenia lekarz rezydent ma obowiązek ciągłego, samodzielnego dokształcania się. Wymaga się od niego m.in. śledzenia postępów w danej dziedzinie, znajomości piśmiennictwa, opublikowania własnej pracy naukowej. Jeśli nie wiesz, jak poradzić sobie z tym zadaniem, zacznij od naszego zestawienia najwyżej punktowanych czasopism i najczęściej cytowanych artykułów w zakresie genetyki klinicznej.
W czasie szkolenia specjalizacyjnego rezydent:
- ma zapewniony dodatkowy czas na samokształcenie w wymiarze 4 tygodnie + 4 dni/24 dni roboczych
- jest zobligowany do opublikowania min. 1 pracy naukowej.
Czasopisma z najwyższym Impact Factor w dziedzinie genetyki klinicznej
- American Journal of Human Genetics IF = 10.502
- Genome Research IF = 9.944
- Genome Medicine IF = 8.898
- Annual Review of Genomics and Human Genetics IF = 7.243
Przykładowe, najczęściej czytane lub cytowane artykuły w zakresie genetyki klinicznej
- Liczba cytowań 10,172: “The Genome Analysis Toolkit: A MapReduce framework for analyzing next-generation DNA sequencing data” PMID: 20644199
- Liczba cytowań 7,138: “Standards and guidelines for the interpretation of sequence variants: a joint consensus recommendation of the American College of Medical Genetics and Genomics and the Association for Molecular Pathology” PMID: 25741868
- Liczba cytowań 7,091: “Multiplex Genome Engineering Using CRISPR/Cas Systems” PMID: 23287718
Wydarzenia
Podczas rezydentury jesteś zobligowany do udziału w działalności edukacyjnej towarzystw naukowych, co wiąże się z uczestnictwem w konferencjach, zjazdach i sympozjach. Dzięki naszemu Kalendarzowi będziesz na bieżąco ze wszystkimi najważniejszymi wydarzeniami w dziedzinie genetyki klinicznej.
Referencje
- Program specjalizacji: https://old.cmkp.edu.pl/wp-content/uploads/akredytacja2018/0709-program-1.pdf(ostatni dostęp: 27.01.2021)
- https://kursy.cmkp.edu.pl/?gz=1&spe=13&ro=2&year=2020&mie=&ue=&txt=&nr=&platforma=&open=false (ostatni dostęp: 27.01.2021)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie określenia priorytetowych dziedzin medycyny. Dostępne do pobrania pod adresem: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001156
- Zestawienie liczbowe lekarzy i lekarzy dentystów wg dziedziny i stopnia specjalizacji z uwzględnieniem podziału na lekarzy wykonujących i niewykonujących zawodu. Naczelna Izba Lekarska w Warszawie, 03.03.2020
- https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.052.0000357,rozporzadzenie-ministra-zdrowia-w-sprawie-swiadczen-gwarantowanych-z-zakresu-ambulatoryjnej-opieki-specjalistycznej.html (ostatni dostęp: 27.01.2021)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lipca 2021 r. w sprawie wysokości zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarzy i lekarzy dentystów odbywających specjalizacje w ramach rezydentury.Dostępne do pobrania pod adresem:http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001218(ostatni dostęp: 15.07.2021)