Psychiatria dzieci i młodzieży
Spis treści
Czas trwania specjalizacji
Obowiązujący do postępowania kwalifikacyjnego – jesień 2022 r.
5 lat (261 tygodni + 1 dzień/1306 dni roboczych + czas na samokształcenie: 6 tygodni/30 dni roboczych)
Obowiązujący od postępowania kwalifikacyjnego – wiosna 2023 r.
5 lat (261 tygodni + 1 dzień/1306 dni roboczych + czas na samokształcenie: 6 tygodni/30 dni roboczych)
Progi i liczba miejsc
Specjalnie dla Was zebraliśmy pięcioletnie, ogólnopolskie dane dotyczące liczby miejsc na szkolenie w trybie rezydenckim oraz progów (wynik postępowania rekrutacyjnego, na który składa się wynik LEK, publikacje naukowe i posiadanie stopnia naukowego doktora nauk medycznych) podczas rekrutacji marcowych i październikowych. Poza zorientowaniem się w wymaganiach, na podstawie statystyk macie możliwość pośrednio prześledzić sytuację w różnych dziedzinach medycznych na przestrzeni lat.
Rekrutacja październikowa - progi
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | 86.27% | 86.83% | 56.31% | 2.38% | 62.63% |
kujawsko-pomorskie | 83.57% | 79.51% | 86.67% | bd | 69.9% |
lubelskie | 86.76% | 77.29% | - | bc | - |
lubuskie | - | - | 81.95% | 58.25% | 77.27% |
łódzkie | 85.05% | 91.79% | 83.33% | 55.83% | 58.16% |
małopolskie | 89.86% | 85.02% | 81.95% | 59.18% | 58.67% |
mazowieckie | 87.25% | 85.99% | 83.81% | 66.18% | 66.84% |
opolskie | 76.1% | 82.61% | bd | - | - |
podkarpackie | - | 79.71% | 79.05% | 69.23% | - |
podlaskie | - | 77.29% | - | 70.29% | bc |
pomorskie | - | 87.92% | 78.54% | - | 62.76% |
śląskie | 78.74% | 57.77% | 70.95% | 58.45% | 69.7% |
świętokrzyskie | 82.61% | bc | - | bc | bc |
warmińsko-mazurskie | 87.75% | 79.95% | - | 74.76% | bc |
wielkopolskie | 85.51% | 86.71% | 81.46% | 73.06% | 75.76% |
zachodniopomorskie | 86.27% | 82.61% | bc | 70.05% | bc |
Rekrutacja październikowa - liczba miejsc
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | 5 | 4 | 8 | 6 | 5 |
kujawsko-pomorskie | 2 | 6 | 5 | 3 | 5 |
lubelskie | 1 | 3 | - | 1 | - |
lubuskie | - | - | 1 | 2 | 3 |
łódzkie | 6 | 1 | 2 | 5 | 7 |
małopolskie | 1 | 5 | 5 | 5 | 6 |
mazowieckie | 4 | 14 | 6 | 3 | 5 |
opolskie | 2 | 1 | 1 | - | - |
podkarpackie | - | 4 | 3 | 1 | - |
podlaskie | - | 5 | - | 1 | 1 |
pomorskie | - | 1 | 2 | - | 1 |
śląskie | 4 | 6 | 5 | 0 | 3 |
świętokrzyskie | 2 | 1 | - | 1 | 1 |
warmińsko-mazurskie | 2 | 1 | - | 1 | 1 |
wielkopolskie | 9 | 3 | 7 | 1 | 2 |
zachodniopomorskie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Rekrutacja marcowa - progi
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | 88.24% | 76.96% | bd | 65.7% | 58.08% | 74.23% |
kujawsko-pomorskie | 87.92% | 61.35% | bd | bd | bd | bd |
lubelskie | 85.02% | 72.22% | - | - | bc | - |
lubuskie | 82.93% | - | bd | bc | bc | bc |
łódzkie | 87.99% | 84.06% | bd | 64.76% | 58.67% | bc |
małopolskie | bc | 76.7% | bd | bc | 71.13% | bc |
mazowieckie | 88.65% | 83.81% | 87.14% | 72.38% | 71.72% | 66.67% |
opolskie | - | - | bd | bc | - | - |
podkarpackie | 80% | 83.57% | bd | bc | - | - |
podlaskie | 90.69% | - | - | - | bc | bc |
pomorskie | - | 87.92% | - | 72.86% | 59.39% | - |
śląskie | 88.65% | 79.71% | 60.48% | bc | - | bc |
świętokrzyskie | 78.54% | 86.76% | - | 78.1% | bc | bc |
warmińsko-mazurskie | 86.83% | - | bd | - | 68.56% | - |
wielkopolskie | bc | - | bd | bc | 69.54% | 76.56% |
zachodniopomorskie | 87.44% | 83.82% | bd | bc | 56.85% | 56.7% |
Rekrutacja marcowa - liczba miejsc
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | 2 | 5 | 2 | 6 | 3 | 3 |
kujawsko-pomorskie | 1 | 5 | 8 | 4 | 2 | 3 |
lubelskie | 1 | 1 | - | - | 1 | - |
lubuskie | 1 | - | 2 | 2 | 1 | 1 |
łódzkie | 1 | 2 | 1 | 2 | 4 | 4 |
małopolskie | 0 | 11 | 1 | 3 | 3 | 3 |
mazowieckie | 3 | 5 | 3 | 2 | 2 | 4 |
opolskie | - | - | 1 | 1 | - | - |
podkarpackie | 2 | 1 | 2 | 2 | - | - |
podlaskie | 1 | - | - | - | 1 | 1 |
pomorskie | - | 2 | - | 4 | 0 | - |
śląskie | 2 | 4 | 5 | 2 | - | 2 |
świętokrzyskie | 1 | 4 | - | 1 | 1 | 1 |
warmińsko-mazurskie | 1 | - | 1 | - | 1 | - |
wielkopolskie | 1 | - | 1 | 4 | 1 | 1 |
zachodniopomorskie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Czy psychiatria dzieci i młodzieży jest specjalizacją priorytetową?
Tak [3]
Co oznacza, że dana specjalizacja jest priorytetowa?
Listę specjalizacji priorytetowych ustala Ministerstwo Zdrowia na podstawie aktualnej sytuacji demograficzno-epidemiologicznej kraju i zapotrzebowania na usługi konkretnych specjalistów. Rezydenci szkolący się w ramach specjalizacji priorytetowej otrzymują wyższe wynagrodzenie (patrz sekcja “Sytuacja na rynku pracy”).
Specjalizacja priorytetowa = specjalizacja deficytowa.
Program obowiązujący do postępowania kwalifikacyjnego – jesień 2022 r.
Wybrane kursy specjalizacyjne mogą być realizowane w formie e-learningu.
Pełnienie dyżurów medycznych
Lekarz pełni dyżury medyczne w wymiarze przeciętnie 10 godzin 5 minut na tydzień lub wykonuje pracę w systemie zmianowym lub równoważnym czasie pracy. W trakcie każdego stażu lekarz pełni dyżury towarzyszące lub samodzielne, po dopuszczeniu przez kierownika specjalizacji lub kierownika danego stażu. Dyżury odbywają się w oddziale, w którym lekarz odbywa dany staż.
Kursy specjalizacyjne
Nazwa kursu | Czas trwania/liczba godzin | Termin + forma zaliczenia |
---|---|---|
„Wprowadzenie do psychiatrii dzieci i młodzieży” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych*) | potwierdzenie uczestnictwa w kursie oraz zaliczenie sprawdzianu z zakresu wiedzy objętej programem kursu. Lekarz uczestniczy w kursie w pierwszym roku szkolenia specjalizacyjnego. |
„Kompleksowe leczenie najważniejszych zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | potwierdzenie uczestnictwa w kursie oraz zaliczenie sprawdzianu z zakresu wiedzy objętej programem kursu |
„Psychoterapia w leczeniu zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Ratownictwo medyczne” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Zdrowie publiczne” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Orzecznictwo lekarskie” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Prawo medyczne” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) |
*godzina dydaktyczna = 45 min
Staże kierunkowe (podstawowe)
Miejsce stażu kierunkowego: jednostka, która uzyskała akredytację do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego w danej dziedzinie
Staż | Czas trwania | Forma zaliczenia, uwagi |
---|---|---|
Staż podstawowy w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży I (klinika lub oddział psychiatrii dzieci i młodzieży) | 52 tygodnie (260 dni roboczych), w tym: 22 tygodnie w oddziale dziecięcym i 30 tygodni w oddziale młodzieżowym | kolokwium teoretyczne + sprawdzian praktyczny – potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wykonanych przez lekarza zabiegów lub procedurmedycznych objętych programem stażu. |
Staż podstawowy w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży II(poradnia zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży) | 30 tygodni (150 dni roboczych) |
Rekomenduje się rozpoczynanie szkolenia specjalizacyjnego od stażu kierunkowego w zakresie psychiatrii ogólnej dorosłych w oddziale szpitalnym.
Staże kierunkowe (kierunkowe)
Staż | Czas trwania | Forma zaliczenia, uwagi |
---|---|---|
Staż kierunkowy w psychiatrii ogólnej dorosłych (oddział kliniczny i oddział szpitalny) | 23 tygodnie (115 dni roboczych), w tym: 15 tygodni w oddziale klinicznym i 8 tygodni w oddziale szpitalnym | kolokwium teoretyczne + sprawdzian praktyczny – potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wykonanych przez lekarza zabiegów lub procedurmedycznych objętych programem stażu. |
Staż kierunkowy w zakresie psychiatrii ogólnej dorosłych (poradnia zdrowia psychicznego) | 8 tygodni (40 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie zaburzeń nerwicowych dorosłych | 12 tygodni (60 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie pediatrii | 12 tygodni (60 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie neurologii dziecięcej | 16 tygodni (80 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie psychiatrii środowiskowej | 23 tygodnie (115 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie leczenia uzależnień dzieci i młodzieży | 16 tygodni (80 dni roboczych), w tym zaleca się 4 tygodnie stażu w ośrodku podwójnych diagnoz | |
Staż kierunkowy w zakresie psychiatrii sądowej | 8 tygodni (40 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie leczenia całościowych zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży | 8 tygodni (40 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy (fakultatywny) – w poradni psychologiczno-pedagogicznej, przedszkolu, Domu Pomocy Społecznej, poradni genetycznej lub innym oddziale | 4 tygodnie (20 dni roboczych) |
Szkolenie umiejętności wykonywania zabiegów i procedur medycznych
Wykaz i liczba zabiegów i procedur medycznych, które specjalizujący się lekarz ma obowiązek wykonać samodzielnie pod nadzorem specjalisty
Procedura | Samodzielnie/asysta |
---|---|
PL u dzieci i młodzieży | ≥3, asysta |
obserwacja terapii grupowej | ≥12, asysta |
obserwacja terapii rodzin | ≥3 procesy terapeutyczne „za szybą”, asysta |
prowadzenie pacjentów w trakcie stażu w psychiatrii dzieci i młodzieży | ≥30, samodzielnie |
prowadzenie ustrukturalizowanych wywiadów | ≥5, samodzielnie |
umiejętność sformułowania dokładnej diagnozy w zakresie ogólnego rozwoju dziecka | ≥10 pacjentów, samodzielnie |
umiejętność sformułowania dokładnej diagnozy w zakresie psychopatologii rozwojowej | ≥10 pacjentów, samodzielnie |
umiejętność sformułowania dokładnej diagnozy w zakresie cech osobowości | ≥10 pacjentów, samodzielnie |
badanie neurologiczne dzieci w różnym wieku | ≥30 pacjentów, samodzielnie |
udział w społeczności terapeutycznej | ≥ 5 miesięcy, samodzielnie |
udział w terapii grupowej jako koterapeuta | ≥ 3 miesiące, samodzielnie |
prowadzenie diagnostycznej sesji terapii rodzin jako koterapeuta | ≥ 3, samodzielnie |
prowadzenie terapii behawioralnej zgodnie z protokołem | ≥ 5 pacjentów, samodzielnie |
umiejętność prowadzenia długoterminowej terapii farmakologicznej dzieci i młodzieży, praktyczne leczenie farmakologiczne co najmniej 3 grupami leków | ≥10 pacjentów, samodzielnie |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) | ≥30 pacjentów, samodzielnie, w tym ≥3 pacjentów w każdym z poniższych zakresów: a) interwencja kryzysowa (w tym próby samobójcze), b) konsultacje, c) zaburzenia depresyjne, d) zaburzenia lękowe, e) zaburzenia odżywiania, f) psychozy, g) zaburzenia osobowości, h) zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD), i) całościowe zaburzenia rozwojowe (autyzm). |
Program obowiązujący od postępowania kwalifikacyjnego – wiosna 2023 r.
Pełnienie dyżurów medycznych
Lekarz pełni dyżury medyczne w wymiarze przeciętnie 10 godzin 5 minut na tydzień lub wykonuje pracę w systemie zmianowym lub równoważnym czasie pracy, w maksymalnym czasie pracy dopuszczonym w przepisach o działalności leczniczej, tj. w wymiarze przeciętnie 48 godzin na tydzień, w tym dyżur medyczny, w przyjętym okresie rozliczeniowym. Lekarz może pełnić towarzyszące lub samodzielne dyżury medyczne. Kierownik specjalizacji w porozumieniu z kierownikiem podmiotu lub komórki organizacyjnej tego podmiotu wyraża, za pomocą SMK, zgodę na pełnienie samodzielnych dyżurów medycznych przez lekarza odbywającego szkolenie specjalizacyjne. W przypadku dyżurów medycznych odbywanych w trakcie stażu kierunkowego, lekarzowi przysługuje możliwość wyboru miejsca odbywania dyżurów. Lekarz może odbywać dyżury medyczne w jednostce prowadzącej szkolenie specjalizacyjne lub w jednostce prowadzącej staż kierunkowy. Decyzję w tym zakresie lekarz podejmuje w porozumieniu z kierownikiem specjalizacji.
Kursy specjalizacyjne obowiązkowe
Nazwa kursu | Czas trwania/liczba godzin | Forma zaliczenia |
---|---|---|
„Wprowadzenie do psychiatrii dziecii młodzieży” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | potwierdzenie uczestnictwa w kursie oraz zaliczenie sprawdzianu z zakresu wiedzy objętej programem kursu |
„Kompleksowe leczenie najważniejszych zaburzeńpsychicznych dzieci i młodzieży | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Psychoterapia w leczeniu zaburzeń psychicznych dziecii młodzieży” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Uzależnienia u dzieci i młodzieży” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Psychiatria sądowa i opiniowanie sądowo-psychiatryczne” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Choroby rzadkie jako problem medyczny i społeczny. Diagnostyka genetyczna chorób rzadkich. Plan dla Chorób Rzadkich” | 2 dni (16 godzin dydaktycznych) | |
„Orzecznictwo lekarskie” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Profilaktyka i promocja zdrowia” | 2 dni (16 godzin dydaktycznych) | |
Kurs atestacyjny (podsumowujący)*: „Psychiatria dzieci i młodzieży” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) |
*Kurs atestacyjny należy odbyć w ostatnim roku szkolenia specjalizacyjnego przed przystąpieniem do PES.
Staże kierunkowe
Staż | Czas trwania | Forma zaliczenia, uwagi |
---|---|---|
Staż podstawowy w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży | 95 tygodni (475 dni roboczych) w tym zaleca się odbycie przynajmniej 36 tygodni (180 dni roboczych) stażu w oddziale psychiatrii dziecięcej | kolokwium teoretyczne + sprawdzian praktyczny |
Staż kierunkowy w poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży | 40 tygodni (200 dni roboczych); możliwość realizacji stażu w formie pojedynczych dni (obowiązek samodzielnego zrealizowania minimum 500 wizyt) | |
Staż kierunkowy w zakresie psychiatrii ogólnej dorosłych – w oddziale klinicznym lub szpitalnym | 12 tygodni (60 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie psychiatrii ogólnej dorosłych - poradnia zdrowia psychicznego | 4 tygodnie (20 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie pediatrii | 4 tygodnie (20 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie neurologii dziecięcej | 8 tygodni (40 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie psychiatrii środowiskowej dla dziecii młodzieży | 24 tygodnie (120 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w Ośrodku Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży | 4 tygodnie (20 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie psychiatrii sądowej | 8 tygodni (40 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w zakresie leczenia zaburzeń ze spektrum autyzmu | 8 tygodni (40 dni roboczych); możliwość realizacji stażuw formie pojedynczych dni | |
Staż kierunkowy w zakresie oddziaływań dodatkowych w psychiatrii dzieci i młodzieży* | 4 tygodnie (20 dni roboczych) |
*Zgodnie z zainteresowaniami lub potrzebami edukacyjnymi lekarza, w uzgodnieniu z kierownikiem specjalizacji: poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub przedszkole lub dom pomocy społecznej lub poradnia genetyczna lub poradnia/oddział chorób metabolicznych lub ośrodek wczesnej pomocy psychologicznej/wczesnej interwencji/wczesnego wspomagania rozwoju lub poradnia zaburzeń snu lub oddział psychiatryczny dla dzieci i młodzieży, który posiada akredytację do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży inny niż macierzysty.
Szkolenie umiejętności wykonywania zabiegów i procedur medycznych
Kod A – wykonywanie samodzielne z asystą lub pod nadzorem kierownika specjalizacji albo lekarza specjalisty przez niego wyznaczonego (liczba);
Kod B – w których lekarz uczestniczy jako pierwsza asysta (liczba).
Wykaz i minimalna liczba zabiegów oraz procedur medycznych, które obowiązują lekarza w trakcie realizacji stażu podstawowego:
Zabiegi/procedury medyczne | Kod A | Kod B |
---|---|---|
prowadzenie co najmniej 30 pacjentów (zebranie wywiadów od rodziców i pacjenta, prowadzenie historii choroby i innej niezbędnej dokumentacji) | 30 | 0 |
prowadzenie ustrukturalizowanych wywiadów | 5 | 0 |
umiejętność sformułowania dokładnej diagnozy w zakresie: ogólnego rozwoju dziecka | 10 | 0 |
umiejętność sformułowania dokładnej diagnozy w zakresie psychopatologii rozwojowej | 10 | 0 |
umiejętność sformułowania dokładnej diagnozy w zakresie cech osobowości | 10 | 0 |
udział w społeczności terapeutycznej | 15 | 0 |
udział w terapii grupowej jako obserwator lub koterapeuta | 0 | 12 |
udział w diagnostycznej sesji terapii rodzin jako obserwator lub koterapeuta | 0 | 12 |
umiejętność prowadzenia długoterminowej terapii farmakologicznej dzieci i młodzieży, praktyczne leczenie farmakologiczne co najmniej 3 grupami leków | 10 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie interwencji kryzysowej (w tym próby samobójcze) | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie konsultacji | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie zaburzeń depresyjnych | 4 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie zaburzeń lękowych | 4 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie zaburzeń odżywiania | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie psychoz | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie zaburzeń osobowości | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi | 4 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia,socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie zaburzeń ze spektrum autyzmu | 3 | 0 |
przeprowadzenie przynajmniej 40 samodzielnych konsultacji pacjentów i kwalifikacja do przyjęcia do oddziału psychiatrycznego dla dzieci i młodzieży chorych zgłaszających się w trybie nagłym | 40 | 0 |
Wykaz i minimalna liczba zabiegów oraz procedur medycznych, które obowiązują lekarza w trakcie realizacji staży kierunkowych:
Zabiegi/procedury medyczne | Kod A | Kod B |
---|---|---|
punkcja lędźwiowa u dzieci i młodzieży | 0 | 3 |
prowadzenie ustrukturalizowanych wywiadów | 5 | 0 |
badanie neurologiczne dzieci w różnym wieku | 30 | 0 |
udział w społeczności terapeutycznej | 15 | 0 |
udział w terapii grupowej jako obserwator lubkoterapeuta | 0 | 12 |
udział w diagnostycznej sesji terapii rodzin jako obserwator lub koterapeuta | 0 | 12 |
prowadzenie terapii behawioralnej zgodnie z protokołem | 5 | 0 |
umiejętność prowadzenia długoterminowej terapii farmakologicznej dzieci i młodzieży, praktyczne leczenie farmakologiczne co najmniej 3 grupami leków | 10 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie interwencji kryzysowej (w tym próby samobójcze) | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia)w zakresie konsultacji | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie zaburzeń depresyjnych | 4 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie zaburzeń lękowych | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia)w zakresie zaburzeń odżywiania | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie psychoz | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia)w zakresie zaburzeń osobowości | 3 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi | 4 | 0 |
prowadzenie zintegrowanego leczenia nadzorowanego i udokumentowanego (psychoterapia, socjoterapia, farmakoterapia) w zakresie zaburzeń ze spektrum autyzmu | 4 | 0 |
zrealizowanie przynajmniej 500 wizyt w Poradni Zdrowia Psychicznego | 500 | 0 |
Przykładowe kursy doskonalące dla rezydentów psychiatrii dzieci i młodzieży organizowane przez CMKP
- Seksuologia wieku rozwojowego
Pełna lista kursów doskonalących, wraz z informacją o aktualnie prowadzonej rekrutacji, dostępna jest na stronie CMKP: https://kursy.cmkp.edu.pl/ (ostatni dostęp: 12.04.2024)
Sytuacja na rynku pracy
- Liczba specjalistów psychiatrii dzieci i młodzieży: 573**Suma specjalistów oraz specjalistów I st. wykonujących i niewykonujących zawodu. [4]
- Kiedy lekarz w trakcie specjalizacji z psychiatrii może rozpocząć dodatkową pracę w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej?
- Po ukończeniu pierwszego roku specjalizacji
- Za zgodą kierownika specjalizacji [5]
Wynagrodzenie
Dane aktualneKonsultant krajowy w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży
Tel. 42 71 55 777;
e-mail: aleksandra_lewandowska@poczta.onet.pl
Praca naukowa i samorozwój w czasie rezydentury
Jak mówi program specjalizacji, w czasie szkolenia lekarz rezydent ma obowiązek ciągłego, samodzielnego dokształcania się. Wymaga się od niego m.in. śledzenia postępów w danej dziedzinie, znajomości piśmiennictwa, opublikowania własnej pracy naukowej. Jeśli nie wiesz, jak poradzić sobie z tym zadaniem, zacznij od naszego zestawienia najwyżej punktowanych czasopism i najczęściej cytowanych artykułów w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży.
W czasie szkolenia specjalizacyjnego rezydent:
- ma zapewniony dodatkowy czas na samokształcenie w wymiarze 6 tygodni(6 dni w każdym roku specjalizacji)
- jest zobligowany do studiowania piśmiennictwa, udziału w działalności edukacyjnej towarzystw naukowych oraz do opublikowania min. 1 pracy naukowej.
Czasopisma z najwyższym Impact Factor w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży
- World Psychiatry IF = 40.595
- The Lancet Psychiatry IF = 16.209
- Annual Review of Clinical Psychology IF = 13.692
- The Journal of Child Psychology and Psychiatry IF = 7.035
- Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry IF = 6.391
Przykładowe, najczęściej czytane lub cytowane artykuły w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży
- “Annual Research Review: A meta‐analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents” PMID: 25649325
- “Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils” PMID: 18363945
Wydarzenia
Podczas rezydentury jesteś zobligowany do udziału w działalności edukacyjnej towarzystw naukowych, co wiąże się z uczestnictwem w konferencjach, zjazdach i sympozjach. Dzięki naszemu Kalendarzowi będziesz na bieżąco ze wszystkimi najważniejszymi wydarzeniami w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.
Referencje
- Program specjalizacji: https://old.cmkp.edu.pl/wp-content/uploads/akredytacja2018/0756-program-1.pdf (ostatni dostęp: 19.01.2021)
- https://kursy.cmkp.edu.pl/gz=1&spe=25&ro=2&year=2020&mie=&ue=&txt=&nr=&platforma=&open=false (ostatni dostęp: 19.01.2021)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie określenia priorytetowych dziedzin medycyny. Dostępne do pobrania pod adresem: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001156 (ostatni dostęp: 19.01.2021)
- Zestawienie liczbowe lekarzy i lekarzy dentystów wg dziedziny i stopnia specjalizacji z uwzględnieniem podziału na lekarzy wykonujących i nie wykonujących zawodu. Naczelna Izba Lekarska w Warszawie, 03.03.2020
- https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.052.0000357,rozporzadzenie-ministra-zdrowia-w-sprawie-swiadczen-gwarantowanych-z-zakresu-ambulatoryjnej-opieki-specjalistycznej.html(ostatni dostęp: 19.01.2021)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lipca 2021 r. w sprawie wysokości zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarzy i lekarzy dentystów odbywających specjalizacje w ramach rezydentury. Dostępne do pobrania pod adresem:http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001218 (ostatni dostęp:15.07.2021)