Zdrowie publiczne
Spis treści
Czas trwania specjalizacji
Obowiązujący do postępowania kwalifikacyjnego – jesień 2022 r.
4 lata (209 tygodni/1045 dni roboczych + czas na samokształcenie: 4 tygodnie + 4 dni/24 dni roboczych)
Obowiązujący od postępowania kwalifikacyjnego – wiosna 2023 r.
4 lata (208 tygodni 4 dni/1044 dni roboczych + czas na samokształcenie: 4 tygodnie + 4 dni/24 dni roboczych)
Progi i liczba miejsc
Specjalnie dla Was zebraliśmy pięcioletnie, ogólnopolskie dane dotyczące liczby miejsc na szkolenie w trybie rezydenckim oraz progów (wynik postępowania rekrutacyjnego, na który składa się wynik LEK, publikacje naukowe i posiadanie stopnia naukowego doktora nauk medycznych) podczas rekrutacji marcowych i październikowych. Poza zorientowaniem się w wymaganiach, na podstawie statystyk macie możliwość pośrednio prześledzić sytuację w różnych dziedzinach medycznych na przestrzeni lat.
Rekrutacja październikowa - progi
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | - | bc | bc | bd | bc |
kujawsko-pomorskie | - | - | - | bd | - |
lubelskie | 83.33% | - | 62.25% | - | bc |
lubuskie | - | - | - | - | - |
łódzkie | 80.48% | - | - | - | - |
małopolskie | 75.71% | 63.7% | 57.64% | bc | bc |
mazowieckie | 85.02% | - | 74.02% | 66.01% | 63.13% |
opolskie | - | - | bd | - | - |
podkarpackie | - | - | - | bd | - |
podlaskie | - | bc | bc | bc | bc |
pomorskie | 67.86% | bc | 71.12% | bc | - |
śląskie | - | bc | bc | 55.77% | bc |
świętokrzyskie | - | - | - | - | - |
warmińsko-mazurskie | - | bc | bc | bc | bd |
wielkopolskie | - | - | - | - | - |
zachodniopomorskie | - | - | - | - | - |
Rekrutacja październikowa - liczba miejsc
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | - | 1 | 1 | 2 | 1 |
kujawsko-pomorskie | - | - | - | 0 | - |
lubelskie | 1 | - | 1 | - | 2 |
lubuskie | - | - | - | - | - |
łódzkie | 1 | - | - | - | - |
małopolskie | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 |
mazowieckie | 1 | - | 1 | 1 | 2 |
opolskie | - | - | 0 | - | - |
podkarpackie | - | - | - | 0 | - |
podlaskie | - | 3 | 2 | 2 | 1 |
pomorskie | 1 | 1 | 2 | 1 | - |
śląskie | - | 1 | 1 | 0 | 2 |
świętokrzyskie | - | - | - | - | - |
warmińsko-mazurskie | - | 3 | 2 | 2 | 1 |
wielkopolskie | - | - | - | - | - |
zachodniopomorskie | - | - | - | - | - |
Rekrutacja marcowa - progi
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | - | bc | bc | 69.55% | bc | bc |
kujawsko-pomorskie | - | - | - | - | - | - |
lubelskie | 78.85% | - | - | - | 71.86% | bc |
lubuskie | - | - | - | - | - | - |
łódzkie | - | - | 53.92% | - | 71.1% | 73.23% |
małopolskie | bc | 65.53% | bc | bc | bc | 77.27% |
mazowieckie | 73.32% | 80% | 81.9% | bc | - | 69.54% |
opolskie | - | - | - | - | - | - |
podkarpackie | - | - | - | - | - | - |
podlaskie | - | 84.21% | bc | bc | bc | bc |
pomorskie | - | 64.11% | bc | - | - | - |
śląskie | - | bc | bc | 55.34% | bc | bc |
świętokrzyskie | - | - | - | - | - | - |
warmińsko-mazurskie | - | bc | bc | bc | bc | bd |
wielkopolskie | - | - | - | - | - | - |
zachodniopomorskie | - | - | - | - | - | - |
Rekrutacja marcowa - liczba miejsc
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
kujawsko-pomorskie | - | - | - | - | - | - |
lubelskie | 1 | - | - | - | 1 | 1 |
lubuskie | - | - | - | - | - | - |
łódzkie | - | - | 1 | - | 1 | 1 |
małopolskie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
mazowieckie | 2 | 1 | 1 | 1 | - | 1 |
opolskie | - | - | - | - | - | - |
podkarpackie | - | - | - | - | - | - |
podlaskie | - | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
pomorskie | - | 1 | 1 | - | - | - |
śląskie | - | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
świętokrzyskie | - | - | - | - | - | - |
warmińsko-mazurskie | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
wielkopolskie | - | - | - | - | - | - |
zachodniopomorskie | - | - | - | - | - | - |
Czy zdrowie publiczne jest specjalizacją priorytetową? - Nie [3]
Co oznacza, że dana specjalizacja jest priorytetowa?
Listę specjalizacji priorytetowych ustala Ministerstwo Zdrowia na podstawie aktualnej sytuacji demograficzno-epidemiologicznej kraju i zapotrzebowania na usługi konkretnych specjalistów. Rezydenci szkolący się w ramach specjalizacji priorytetowej otrzymują wyższe wynagrodzenie (patrz sekcja “Sytuacja na rynku pracy”).
Program obowiązujący do postępowania kwalifikacyjnego – jesień 2022 r.
Moduł jednolity
Kursy specjalizacyjne
Nazwa kursu | Czas trwania/liczba godzin | Termin + forma zaliczenia |
---|---|---|
„Podstawy zdrowia publicznego” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych*) | potwierdzenie uczestnictwa w kursie oraz zaliczenie sprawdzianu z zakresu wiedzy objętej programem kursu |
„Podstawy organizacji i zarządzania” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Kształtowanie umiejętności interpersonalnych i społecznych” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Podstawy ekonomii” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Polityka zdrowotna jako składowa polityki społecznej” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Organizacja ochrony zdrowia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Prawo – kurs podstawowy” | 8 dni (64 godziny dydaktyczne) | |
„Bioetyka w obszarze ochrony zdrowia” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Epidemiologia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Nadzór sanitarno-epidemiologiczny” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Demografia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Metody analizy danych na potrzeby epidemiologii i promocji zdrowia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Biostatystyka” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Uwarunkowania zdrowia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Zdrowie populacji (główne problemy zdrowotne w Polsce, strategie i metody przeciwdziałania głównym problemom zdrowotnym)” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Orzecznictwo lekarskie” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Międzynarodowe problemy zdrowia – globalne zdrowie publiczne” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Podstawy promocji zdrowia” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Planowanie, realizacja i ocena efektów programów (interwencji) promocji zdrowia” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Ekonomika zdrowia” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Ratownictwo medyczne” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Zdrowie publiczne” | 8 dni (64 godziny dydaktyczne) | |
„Prawo medyczne” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) |
Staże kierunkowe (podstawowy)
Miejsce stażu: jednostka, która uzyskała akredytację do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego w danej dziedzinie.
Staż | Czas trwania | Forma zaliczenia, uwagi |
---|---|---|
Staż podstawowy w zakresie zdrowia publicznego | 114 tygodni (570 dni roboczych*) | kolokwium teoretyczne |
Staże kierunkowe (kierunkowe)
Staż | Czas trwania | Forma zaliczenia, uwagi |
---|---|---|
Staż kierunkowy w Głównym Inspektoracie Sanitarnym, wojewódzkiej, powiatowej lub granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej | 12 tygodni (60 dni roboczych*) | kolokwium teoretyczne |
Staż kierunkowy w podmiocie leczniczym | 4 tygodnie (20 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w jednostkach naukowo-badawczych i naukowo-dydaktycznych zajmujących się problematyką chorób o znaczeniu społecznym. | 12 tygodni (60 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w placówkach administracji rządowej lub samorządowej zajmujących się problematyką ochrony zdrowia i pomocy społecznej | 4 tygodnie (20 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w instytucji pełniącej funkcje płatnika w systemie ochrony zdrowia. | 2 tygodnie (10 dni roboczych) |
*dzień roboczy = 7h35min
Szkolenie umiejętności wykonywania zabiegów i procedur medycznych
Oczekuje się, że lekarz po ukończeniu szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie zdrowia publicznego wykaże się umiejętnością:
Umiejętność | ||
---|---|---|
1. | dokonywania oceny stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych populacji w oparciu o dostępne wskaźniki oraz podejmowane badania terenowe, a także wyciągania z tego wniosków praktycznych, ważnych dla stanu zdrowia ludności i prawidłowego funkcjonowania opieki zdrowotnej | |
2. | oceny znaczenia poszczególnych czynników środowiskowych i społecznych w kształtowaniu sytuacji zdrowotnej, w tym także umiejętność identyfikacji i eliminacji czynników szkodliwych dla zdrowia | |
3. | określenia zespołu czynników warunkujących zachowanie zdrowia jednostki i społeczeństwa oraz wykorzystanie tej wiedzy do propagowania polityki prozdrowotnej na każdym szczeblu decyzyjnym | |
4. | planowania i prowadzenia działań zmierzających do poprawy stanu zdrowia populacji | |
5. | właściwego kierowania podmiotami leczniczymi szczebla podstawowego jaki i szczebli wyższych (zarówno publicznymi jak i niepublicznymi | |
6. | właściwej interpretacji i prawidłowego stosowania obowiązujących norm prawnych w obszarze funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej i w relacji z pacjentem | |
7. | szkolenia kadry w dziedzinie zdrowia publicznego | |
8. | udziału w kształtowaniu polityki zdrowotnej w oparciu o współczesną wiedzę z dziedziny medycyny, nauk społecznych, prawnych, humanistycznych i zarządzania | |
9. | skutecznego kształtowania polityki zdrowotnej na szczeblu gminy, powiatu, województwa i kraju | |
10. | analizy i interpretacji danych liczbowych i wskaźników przygotowanych w systemie obowiązującej sprawozdawczości oraz danych z badań specjalnie prowadzonych przez instytucje krajowe i międzynarodowe | |
11. | samodzielnego przygotowania i prowadzenia badań pozwalających na ocenę stanu zdrowia określonych grup ludności, a także badania zjawisk mających wpływ na zdrowotność albo związanych ze zdrowotnością; | |
12. | samodzielnego przygotowywania oraz kierowania programami i projektami profilaktycznymi i leczniczymi | |
13. | oceny jakości dowodów naukowych w podstawowym zakresie | |
14. | wykorzystania mierników stanu zdrowia do oceny stanu zdrowia populacji i definiowania jej problemów zdrowotnych | |
15. | wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i integrowania informacji z różnych źródeł oraz formułowania na tej podstawie krytycznych sądów na temat zagrożeń i problemów zdrowotnych określonej zbiorowości oraz czynników wpływających na zdrowie | |
16. | przeprowadzania krytycznej analizy i interpretacji publikacji naukowych, ekspertyz i raportów z zakresu zdrowia publicznego | |
17. | pracy w grupie nad strategią wybranego problemu dotyczącego zdrowia publicznego integrując wiedzę teoretyczną z praktyką | |
18. | przedstawiania wyników badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, referatu zawierających opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań | |
19. | zaprojektowania zbierania danych za pomocą kwestionariusza, założenia bazy danych i przygotowania danych do analizy statystycznej; | |
20 | scharakteryzowania badanej grupy oraz badanej populacji stosując techniki statystyki opisowej oraz estymacji przedziałowej | |
21 | przeprowadzania obliczeń przy użyciu pakietu statystycznego, zinterpretowania wyników analizy, a także dobrania sposobu ich przedstawienia | |
22 | rozpoznawania rodzajów bólu, oceny klinicznej (w tym ilościowa i jakościowa) oraz nabędzie wiedzę na temat aktualnych zasad leczenia bólu wg WHO |
Program obowiązujący od postępowania kwalifikacyjnego – wiosna 2023 r.
Moduł jednolity
Kursy specjalizacyjne
Nazwa kursu | Czas trwania/liczba godzin | Forma zaliczenia |
---|---|---|
„Podstawy zdrowia publicznego” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | potwierdzenie uczestnictwa w kursie oraz zaliczeniesprawdzianu z zakresu wiedzy i umiejętności praktycznych objętych programemkursu |
„Podstawy organizacji i zarządzania” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Kształtowanie umiejętności interpersonalnych i społecznych” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Podstawy ekonomii” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Polityka zdrowotna jako składowa polityki społecznej” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Organizacja ochrony zdrowia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Prawo – kurs podstawowy” | 8 dni (64 godziny dydaktyczne) | |
„Bioetyka w obszarze ochrony zdrowia” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Epidemiologia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Nadzór sanitarno-epidemiologiczny” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Demografia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Metody analizy danych na potrzeby epidemiologii i promocji zdrowia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Biostatystyka” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Uwarunkowania zdrowia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Zdrowie populacji (główne problemy zdrowotne w Polsce, strategie i metody przeciwdziałania głównym problemom zdrowotnym)” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Międzynarodowe problemy zdrowia – globalnezdrowie publiczne” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Orzecznictwo lekarskie” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Ekonomika zdrowia” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
„Podstawy promocji zdrowia” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) | |
„Planowanie, realizacja i ocena efektów programów (interwencji) promocji zdrowia” | 10 dni (80 godzin dydaktycznych) | |
„Ekonomika zdrowia” | 3 dni (24 godziny dydaktyczne) | |
”Profilaktyka i promocja zdrowia” | 2 dni (16 godzin dydaktycznych) | |
Kurs atestacyjny (podsumowujący): „Zdrowiepubliczne” | 5 dni (40 godzin dydaktycznych) |
Staże kierunkowe
Nazwa stażu | Czas trwania | Forma zaliczenia |
---|---|---|
Staż podstawowy w zakresie zdrowia publicznego | 116 tygodni (580 dni roboczych) | kolokwium z zakresu wiedzy teoretycznej i praktycznej objętej programemstażu |
Staż kierunkowy w Głównym InspektoracieSanitarnym lub wojewódzkiej, powiatowej lubgranicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej | 12 tygodni (60 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w podmiocie leczniczym | 4 tygodnie (20 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w jednostkach naukowobadawczych i naukowo-dydaktycznych zajmującychsię problematyką chorób o znaczeniu społecznym | 12 tygodni (60 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w placówkach administracjirządowej lub samorządowej zajmujących się problematyką ochrony zdrowia i pomocy społecznej | 4 tygodnie (20 dni roboczych) | |
Staż kierunkowy w instytucji pełniącej funkcjepłatnika w systemie ochrony zdrowia | 2 tygodnie (10 dni roboczych) |
Wymagane umiejętności praktyczne
Umiejętność: |
---|
dokonywania oceny stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych populacji w oparciu o dostępne wskaźniki oraz podejmowane badania terenowe, a także wyciągania z tego wniosków praktycznych, ważnych dla stanu zdrowia ludności i prawidłowego funkcjonowania opieki zdrowotnej; |
oceny znaczenia poszczególnych czynników środowiskowych i społecznych w kształtowaniu sytuacji zdrowotnej, w tym także umiejętność identyfikacji i eliminacji czynników szkodliwych dla zdrowia; |
określenia zespołu czynników warunkujących zachowanie zdrowia jednostki i społeczeństwa oraz wykorzystanie tej wiedzy do propagowania polityki prozdrowotnej na każdym szczeblu decyzyjnym; |
planowania i prowadzenia działań zmierzających do poprawy stanu zdrowia populacji; |
właściwej interpretacji i prawidłowego stosowania obowiązujących norm prawnych w obszarze funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej i w relacji z pacjentem; |
udziału w kształtowaniu polityki zdrowotnej w oparciu o współczesną wiedzę z dziedziny medycyny, nauk społecznych, prawnych, humanistycznych i zarządzania; |
skutecznego kształtowania polityki zdrowotnej na szczeblu gminy, powiatu, województwa i kraju; |
analizy i interpretacji danych liczbowych i wskaźników przygotowanych w systemie obowiązującej sprawozdawczości oraz danych z badań specjalnie prowadzonych przez instytucje krajowe i międzynarodowe; |
samodzielnego przygotowania i prowadzenia badań pozwalających na ocenę stanu zdrowia określonych grup ludności, a także badania zjawisk mających wpływ na zdrowotność albo związanych ze zdrowotnością; |
samodzielnego przygotowywania oraz kierowania interwencjami zdrowia publicznego/interwencjami prozdrowotnymi; |
oceny jakości dowodów naukowych w podstawowym zakresie; |
wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i integrowania informacji z różnych źródeł oraz formułowania na tej podstawie krytycznych sądów na temat zagrożeń i problemów zdrowotnych określonej zbiorowości oraz czynników wpływających na zdrowie; |
przeprowadzania krytycznej analizy i interpretacji publikacji naukowych, ekspertyz i raportów z zakresu zdrowia publicznego; |
pracy w grupie nad strategią wybranego problemu dotyczącego zdrowia publicznego integrując wiedzę teoretyczną z praktyką; |
przedstawiania wyników badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, referatu zawierających opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań; |
zaprojektowania zbierania danych za pomocą kwestionariusza, założenia bazy danych i przygotowania danych do analizy statystycznej; |
scharakteryzowania badanej grupy oraz badanej populacji stosując techniki statystyki opisowej oraz estymacji przedziałowej; |
przeprowadzania obliczeń przy użyciu pakietu statystycznego, zinterpretowania wyników analizy, a także dobrania sposobu ich przedstawienia; |
nawiązywania i utrzymywania partnerskiej współpracy z interesariuszami; |
efektywnej komunikacji z interesariuszami; |
pełnienia roli przywódczych i kierowniczych w podmiotach leczniczych szczebla podstawowego jaki i szczebli wyższych (zarówno publicznymi jaki niepublicznymi); |
szkolenia kadry w dziedzinie zdrowia publicznego. |
Przykładowe kursy doskonalące dla osób w trakcie szkolenia specjalizacyjnego ze zdrowia publicznego organizowane przez CMKP
- Wiosenna Szkoła Prawa Medycznego: Farmaceuta - zawód przyszłości
Pełna lista kursów doskonalących, wraz z informacją o aktualnie prowadzonej rekrutacji, dostępna jest na stronie CMKP: https://kursy.cmkp.edu.pl/ (ostatni dostęp 12.04.2024)
Sytuacja na rynku pracy
- Liczba specjalistów zdrowia publicznego: 2120* *Suma specjalistów oraz specjalistów I st. wykonujących i niewykonujących zawodu [4]
- Kiedy lekarz w trakcie specjalizacji ze zdrowia publicznego może rozpocząć dodatkową pracę w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej? Lekarze w trakcie specjalizacji ze zdrowia publicznego nie pełnią świadczeń z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej
Wynagrodzenie
Dane aktualne<strong>Konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego</strong>
Tel. (22) 56 01 150
Praca naukowa i samorozwój w czasie szkolenia specjalizacyjnego
Jak mówi program specjalizacji, w czasie szkolenia lekarz ma obowiązek ciągłego, samodzielnego dokształcania się. Wymaga się od niego m.in. śledzenia postępów w danej dziedzinie, znajomości piśmiennictwa i najważniejszych wydarzeń w dziedzinie zdrowia publicznego. Jeśli nie wiesz, jak poradzić sobie z tym zadaniem, zacznij od naszego zestawienia najwyżej punktowanych czasopism i najczęściej cytowanych artykułów w zakresie zdrowia publicznego.
W czasie szkolenia specjalizacyjnego lekarz:
- ma zapewniony dodatkowy czas na samokształcenie w wymiarze 4 tygodnie + 4 dni/24 dni roboczych;
- powinien uczestniczyć w wydarzeniach edukacyjnych: konferencjach, seminariach, warsztatach, posiedzeniach naukowych organizowanych przez towarzystwa zajmujące się problematyką zdrowia publicznego co najmniej raz do roku.
- Lekarz jest zobowiązany do napisania pracy naukowej opublikowanej w recenzowanym czasopiśmie medycznym, której lekarz jest autorem lub współautorem, lub pracy poglądowej – na temat objęty programem specjalizacji
Czasopisma z najwyższym Impact Factor w dziedzinie zdrowia publicznego
- American Journal of Public Health IF = 6.464
- European Journal of Public Health IF = 2.391
- Public Health IF = 1.774
Przykładowe, najczęściej czytane lub cytowane artykuły w zakresie zdrowia publicznego
- “Housing and Health: Time Again for Public Health Action”, PMID: 11988443
- “Social marketing in public health”, PMID: 15760292
- “Alcohol and public health”, PMID: 15705462
Wydarzenia
Podczas rezydentury jesteś zobligowany do udziału w działalności edukacyjnej towarzystw naukowych, co wiąże się z uczestnictwem w konferencjach, zjazdach i sympozjach. Dzięki naszemu Kalendarzowi będziesz na bieżąco ze wszystkimi najważniejszymi wydarzeniami w dziedzinie zdrowia publicznego.
Referencje
- https://www.cmkp.edu.pl/wp-content/uploads/2021/02/0730-program-1.pdf (ostatni dostęp 04.05.2021)
- https://kursy.cmkp.edu.pl/gz=1&spe=30&ro=2&year=2021&mie=&ue=&txt=&nr=&platforma=&open=false (ostatni dostęp:04.05.2021)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie określenia priorytetowych dziedzin medycyny. Dostępne do pobrania pod adresem: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001156 (ostatni dostęp: 24.03.2021)
- Zestawienie liczbowe lekarzy i lekarzy dentystów wg dziedziny i stopnia specjalizacji z uwzględnieniem podziału na lekarzy wykonujących i nie wykonujących zawodu. Naczelna Izba Lekarska w Warszawie, 01.03.2021
- https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.052.0000357,rozporzadzenie-ministra-zdrowia-w-sprawie-swiadczen-gwarantowanych-z-zakresu-ambulatoryjnej-opieki-specjalistycznej.html (ostatni dostęp: 10.03.2021)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lipca 2021 r. w sprawie wysokości zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarzy i lekarzy dentystów odbywających specjalizacje w ramach rezydentury.Dostępne do pobrania pod adresem:http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001218(ostatni dostęp: 15.07.2021)