Baza ICD-10
Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania
Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka

    Zaburzenia psychiczne

    F80
    Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka

    Zaburzenia charakteryzujące się upośledzeniem normalnych wzorców nabywania umiejętności językowych od wczesnych stadiów rozwoju. Stanów tych nie można bezpośrednio wiązać z zaburzeniami neurologicznymi, nieprawidłowościami mechanizmów mowy, zaburzeń sfery czuciowej, upośledzeniem umysłowym lub czynnikami środowiskowymi. Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka często pociągają za sobą problemy, takie jak: trudności w czytaniu i ortografii, zaburzenie związków interpersonalnych oraz odchylenia w zakresie emocji i zachowania
    F80.0
    Specyficzne zaburzenia artykulacji

    W tej grupie zaburzeń rozwojowych stopień umiejętności posługiwania się przez dziecko dźwiękami mowy jest niższy od poziomu odpowiedniego dla jego wieku umysłowego, ale poziom umiejętności językowych jest prawidłowy

    Rozwojowe: zaburzenie fonologiczne, zaburzenie artykulacji. Dyslalia, czynnościowe zaburzenia artykulacji, lambdacyzm

    Substancje czynne oraz leki są dostępne jedynie dla zalogowanych studentów lub medyków.

    Zaloguj się
    F80.1
    Zaburzenia ekspresji mowy

    Specyficzne zaburzenie rozwojowe, w którym zdolność ekspresji mowy dziecka jest wyraźnie niższa od poziomu typowego dla jego wieku umysłowego, jednak rozumienie mowy mieści się w granicach normy. Mogą występować zaburzenia artykulacji

    Rozwojowa dysfazja lub afazja typu ekspresyjnego

    Substancje czynne oraz leki są dostępne jedynie dla zalogowanych studentów lub medyków.

    Zaloguj się
    F80.3
    Nabyta afazja z padaczką [zespół Landaua-Kleffnera]

    Normalnie rozwijające się dotychczas dziecko traci umiejętności rozumienia i ekspresji mowy, zachowując przy tym ogólną inteligencję. Towarzyszą temu zmiany napadowe w EEG, a w większości przypadków także napady padaczkowe. Zaburzenie rozpoczyna się zwykle pomiędzy 3. a 7. rokiem życia dziecka, które traci wówczas te umiejętności w ciągu dni lub tyg. Związek czasowy pomiędzy wystąpieniem napadów a utratą umiejętności językowych jest zróżnicowany; pierwszy z tych objawów może wyprzedzać 2. (lub na odwrót) o kilka m-cy do 2 lat. Prawdopodobną przyczyną tego stanu może być proces zapalny mózgu. Około 2/3 pacjentów wykazuje mniej lub bardziej wyraźny deficyt rozumienia mowy

    Substancje czynne oraz leki są dostępne jedynie dla zalogowanych studentów lub medyków.

    Zaloguj się
    F80.8
    Inne zaburzenia rozwoju mowy i języka

    Seplenienie

    Substancje czynne oraz leki są dostępne jedynie dla zalogowanych studentów lub medyków.

    Zaloguj się
    F80.9
    Zaburzenie rozwoju mowy i języka, nieokreślone

    Zaburzenie mowy BNO

    Substancje czynne oraz leki są dostępne jedynie dla zalogowanych studentów lub medyków.

    Zaloguj się

    Substancja czynna

    Substancje czynne dla kodu ICD-10 F80

    Leki

    Dostępne produkty lecznicze dla kodu ICD-10 F80

    Postać: tabl. o przedł. uwalnianiu
    Dawka:
    • 300 mg
    • 500 mg
    Postać: kaps. o przedł. uwalnianiu, twarde
    Dawka:
    • 75 mg
    • 150 mg
    • 37,5 mg
    Postać: kaps. o przedł. uwalnianiu, twarde
    Dawka:
    • 75 mg
    • 150 mg
    Postać: kaps. o przedł. uwalnianiu
    Dawka:
    • 75 mg
    • 150 mg
    Postać: tabl. powl.
    Dawka:
    • 25 mg
    • 10 mg

    Substancje czynne oraz leki są dostępne jedynie dla zalogowanych studentów lub medyków.

    Zaloguj się