Indywidualny Tok Studiów – dlaczego warto spróbować?

Indywidualny Tok Studiów – dlaczego warto spróbować?

0 komentarzy

W życiu każdego studenta medycyny przychodzi taki moment, kiedy rozważa zaangażowanie się w działalność naukową. Niestety początki bywają bardzo trudne. W głowie kłębią się dziesiątki pytań bez odpowiedzi – w tym jedno podstawowe: “Czy w ogóle się do tego nadaję?”. Nie wiadomo od czego zacząć i do kogo zwrócić się o pomoc. Warto wiedzieć, że jedną z możliwości rozpoczęcia działalności naukowej jest ubieganie się o Indywidualny Tok Studiów. O ITS-ie dla portalu BML opowie dzisiaj Hubert Zatorski, lekarz stażysta i doktorant w Zakładzie Biochemii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Słowem wstępu

Indywidualny Tok Studiów jest to specjalny tryb organizacji kształcenia w szkole wyższej. Na każdej uczelni może on wyglądać nieco inaczej. Informacje na ten temat znajdują się w regulaminach studiów lub załącznikach do tych regulaminów. ITS na uczelniach medycznych jest zazwyczaj formą nagrody dla studentów osiągających wysokie wyniki w nauce, umożliwiający im dalszy rozwój, pogłębianie wiedzy i rozpoczęcie lub kontynuowanie działalności naukowej. ITS-u nie należy mylić z indywidualnym rozkładem zajęć, którego nazwy różnią się w zależności od uczelni (np. IRZ, IOS – Indywidualna Organizacja Studiów itp.). To drugie oznacza po prostu możliwość dostosowania planu zajęć dydaktycznych do własnych potrzeb i jest przyznawane z takich powodów jak np. trudna sytuacja życiowa, niepełnosprawność, samodzielne wychowywanie dzieci lub studiowanie na większej liczbie kierunków.

Prawa i przywileje studentów realizujących ITS są zazwyczaj bardzo podobne, choć zależnie od uczelni bywa ich odrobinę mniej lub więcej. Warto zajrzeć do regulaminu studiów, by przekonać się, jak jest w twojej uczelni. Do uprawnień należą m.in.:

  • realizowanie projektu badawczego pod nadzorem opiekuna naukowego,
  • odbywanie zajęć dydaktycznych z innymi grupami studenckimi,
  • przystępowanie do zaliczeń i egzaminów w indywidualnie ustalonych terminach,
  • uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych na innych kierunkach lub wydziałach,
  • możliwość wzięcia kilkudniowego urlopu naukowego,
  • prowadzenie zajęć dydaktycznych w jednostce, w której realizowany jest ITS.
Uczelnia medyczna Średnia ocen Rok studiów Inne wymagania* Czas trwania**
Uniwersytet Medyczny w Łodzi – średnia ocen z ubiegłego roku akademickiego co najmniej 4,25 ukończony 2. rok studiów 2 lata
Warszawski Uniwersytet Medyczny – średnia ocen z ubiegłego roku akademickiego co najmniej 4,0 – ukończony 2. rok studiów – udokumentowane osiągnięcia naukowe
– aktywna działalność w pracach studenckiego koła naukowego
1 rok
Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu – średnia ocen z dotychczasowego toku studiów co najmniej 4,5 – ukończony 2. rok studiów w przypadku ITS-u z przedmiotów teoretycznych lub 3. rok w przypadku przedmiotów klinicznych – znaczący i udokumentowany dorobek naukowy (nawet bez spełnienia warunku średniej) 1 rok
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu – średnia ocen z dotychczasowego toku studiów co najmniej 4,5
– ocena z egzaminu z j. angielskiego co najmniej 4,5
– studiowanie na 3., 4. lub 5. roku studiów 1 rok

* Oprócz wymienionych kryteriów prowadzona jest specjalna rekrutacja, która wiąże się z dostarczeniem odpowiednich dokumentów do osób zajmujących się Indywidualnym Tokiem Studiów (np. programu planowanych badań naukowych, pisemnej zgody opiekuna naukowego, zaświadczenia potwierdzającego uzyskanie wymaganej średniej ocen, CV lub listu motywacyjnego). Niekiedy przeprowadzana jest również rozmowa kwalifikacyjna z kandydatami.

** Zwykle istnieje możliwość przedłużenia czasu trwania ITS-u.

Jeśli rozważasz ubieganie się o ITS, najpierw zastanów się, jaka specjalność najbardziej cię interesuje. Podstawą jest bowiem odnalezienie tematów, które chciałbyś zgłębić i lepiej zrozumieć. Pisanie pracy naukowej w dziedzinie, która zupełnie cię nie obchodzi będzie istną męczarnią. Może się nawet okazać, że w połowie się poddasz i nigdy nie ukończysz swojego dzieła. Lepiej więc poczekać trochę dłużej, uczestniczyć w spotkaniach różnych kół naukowych i w końcu złapać prawdziwego bakcyla. Następnym krokiem jest dotarcie do osoby, która wcieli się w rolę twojego opiekuna naukowego. Znalezienie właściwej, chętnej do pracy ze studentem osoby nie zawsze jest łatwe, ale szukać można praktycznie wszędzie. Może to być np. osoba, która prowadziła seminarium lub ćwiczenia w twojej grupie studenckiej albo lekarz wskazany przez ordynatora oddziału. Wystarczy spytać. Nie masz się czego obawiać – chęć zaangażowania się w działalność dodatkową jest na ogół bardzo pozytywnie odbierana.

No dobrze, ale co tak właściwie daje ITS? Czy na pewno warto się o niego ubiegać? Zastanawiasz się, czy dasz radę połączyć regularne uczęszczanie na zajęcia, naukę i prace badawcze? Nie masz pomysłu, jak się za to wszystko zabrać? Na te i inne pytania odpowie lek. Hubert Zatorski w krótkim wywiadzie, w którym dzieli się swoim własnym doświadczeniem związanym z realizowaniem Indywidualnego Toku Studiów.

Skąd pomysł na to, by ubiegać się o Indywidualny Tok Studiów? Jak to się zaczęło?

Hubert Zatorski: Od dziecka interesowałem się nauką, zawsze zadawałem wiele pytań. Wybierając studia medyczne wiedziałem, że chcę połączyć zawód lekarza z zawodem naukowca. Już na 3. roku studiów wiedziałem, czym chciałbym się zajmować. Uważam, że układ pokarmowy jest jedną z większych zagadek naszego ciała i to właśnie w gastroenterologii jest ogromne pole do nowych badań i odkryć. Dlatego od 3. roku studiów brałem udział w pracach kół naukowych, a także chodziłem na dyżury w Klinice Chirurgii i Klinice Chorób Przewodu Pokarmowego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Sukces w pracy naukowej to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej, a ukryte pod powierzchnią wody jest wasze poświęcenie, upór, rozczarowania, ciężka praca, porażki.

Jednak dopiero w Kole Młodych Farmakologów przy Zakładzie Biochemii udało mi się połączyć pracę kliniczną z naukami podstawowymi. Od początku pracy w kole byłem zaangażowany w projekty realizowane w tym Zakładzie, czego efektem są liczne publikacje, których jestem współautorem. W pewnym momencie razem z moim opiekunem naukowym prof. dr hab. n. med. Jakubem Fichną doszliśmy do wniosku, że nadszedł czas na realizację własnego projektu. Praca laboratoryjna jest czasochłonna, pewne eksperymenty zajmują całe dnie. Niestety nasze studia nie pozostawiają nam zbyt wiele wolnego czasu, który można poświęcić na własne zainteresowania. Dlatego, aby znaleźć czas na badania naukowe postanowiłem ubiegać się o Indywidualny Tok Studiów. W ramach ITS studenci Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, realizując własny projekt badawczy, mają prawo do Studenckiego Urlopu Naukowego, a także do odbywania zajęć klinicznych z wybraną przez siebie grupą studencką. Samodzielna organizacja roku akademickiego oraz możliwość urlopu pozwoliła mi swobodnie planować eksperymenty badawcze, a także wyjazdy na konferencje naukowe takie jak UEG Week 2016 organizowany przez United European Gastroenterology w Barcelonie, gdzie prezentowałem wyniki swoich badań.

Gdzie realizowałeś swój ITS? Jakim projektem się zajmowałeś?

HZ: Indywidualny Tok Studiów realizowałem w latach 2014-2016 w Zakładzie Biochemii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi pod opieką prof. dr hab. n. med. Jakuba Fichny. W tym czasie realizowałem kilka projektów badawczych. Badałem udział hormonów tkanki tłuszczowej takich jak adiponektyna w rozwoju chorób zapalnych jelit. W 2015 roku zostałem laureatem konkursu Diamentowy Grant organizowanego przez Ministerstwo Nauk i Szkolnictwa Wyższego, w ramach którego realizuję projekt badawczy pt.: „Czynniki zmniejszające ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 u chorych na nieswoiste choroby zapalne jelit: znaczenie diagnostyczne i terapeutyczne pochodnych preproglukagonu”. Ponadto w tym czasie brałem udział w pracach zespołów badających rolę układu kanabinoidowego oraz opioidowego w rozwoju i przebiegu chorób układu pokarmowego, takich jak nieswoiste choroby zapalne jelit czy choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy.

Największe korzyści z realizowania ITS to…?

HZ: Niewątpliwie największą korzyścią była realizacja własnego projektu badawczego. Realizując ITS mamy pewność, że nasz opiekun naukowy poświęci nam wystarczającą ilość czasu. Oczywiście pomocna była tu możliwość uczęszczania na zajęcia z dowolną grupa studencką czy też możliwość indywidualnego zdawania egzaminów.

Najlepsza rada dla początkujących naukowców to…?

Może okazać się, że będzie to początek twojej wielkiej kariery naukowej. A może wręcz odwrotnie – dzięki temu zrozumiesz, że dużo bardziej od pracy naukowca cenisz sobie pracę z ludźmi, w klinice.

HZ: Nie zniechęcajcie się łatwo. Praca naukowa wymaga wiele poświęcenia i cierpliwości. Odkrywanie nowych rzeczy to żmudny proces, polegający na sprawdzaniu tego co się zrobiło po kilka razy. Sukcesy nie przyjdą za tydzień, miesiąc. Będzie trzeba poczekać na nie trochę dłużej, ale satysfakcja i radość z udanych eksperymentów, pierwszych wystąpień konferencyjnych czy też pierwszych publikacji jest ogromna i na pewno warta poświęconego czasu. Sukces w pracy naukowej to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej, a ukryte pod powierzchnią wody jest wasze poświęcenie, upór, rozczarowania, ciężka praca, porażki. Nikt nie powiedział, że będzie łatwo, ale naprawdę warto.

Czy łatwo jest połączyć życie studenta z pierwszymi krokami w świecie nauki?

HZ: Połączenie działalności naukowej i studiów na pewno nie jest łatwe, ale jest wykonalne. Kluczem do sukcesu jest doskonała organizacja czasu i kalendarz zawsze pod ręką. Sytuacja, w jakiej się znajdziemy będzie wymagała, abyśmy planowali nasze działania z dużym wyprzedzeniem. Przy odpowiedniej organizacji jest czas na wszystko: naukę na studiach, badania naukowe, ale też na spotkania ze znajomymi czy wyjścia do kina. Ważne też, aby odpowiednio wyznaczyć sobie priorytety, zastanowić się, co chcemy osiągnąć w danym okresie i jak możemy to zrobić. Dalej pozostaje ciężka i sumienna praca.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy w przyszłości będziesz brać udział w projektach badawczych, czy też zupełnie o tym zapomnisz – jedno jest pewne. Warto spróbować, by na własnej skórze przekonać się, czy cię to interesuje. Wystarczy, że zaangażujesz się w jeden projekt i przedstawisz efekt swojej pracy np. na lokalnej konferencji studenckiej. Może okazać się, że będzie to początek twojej wielkiej kariery naukowej. A może wręcz odwrotnie – dzięki temu zrozumiesz, że dużo bardziej od pracy naukowca cenisz sobie pracę z ludźmi, w klinice. Nikt jednak nie odbierze ci cennego doświadczenia, które zdobędziesz realizując własny projekt badawczy. Jeśli więc szukasz możliwości, by sprawdzić się w świecie nauki, zacznij od przeczytania warunków ubiegania się o ITS na twojej uczelni. To jedna z najwygodniejszych dróg rozpoczęcia działalności naukowej. Do dzieła!

Przeczytaj również

Musisz się zalogować

Dodawanie komentarzy jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

Rejestracja

Masz już konto?

Zaloguj się
0 komentarze

Bądź pierwszym, który skomentuje.

Ta strona korzysta z ciasteczek, a także ma określoną politykę prywatności. Dowiedz się więcej. 

Rejestracja grafika

Ta akcja wymaga zalogowania

Rejestracja

Masz już konto?

Zaloguj się